Minun vaatekaappini: farkut ja housut.

26.1.2016
Blogin kävijätilastojen mukaan tuo aloitus tälle vaatekaapin uudelleenrakennukselle on ollut oikeastaan kaikista eniten luettu posti koko tämän blogin kirjoituksen aikana. Eli jatketaampas sitten siitä aiheesta :) Ensimmäisenä vuorossa on farkut ja housut. 

Olen ehdottomasti farkkutyttö. Viihdyn kaikista parhaiten yksinkertaisesti farkuissa ja yksivärisessä yläosassa. Simppeliä ja toimivaa. Hassua kyllä, raskausaikana minulla oli tosi hyviä ja kauniisti istuvia äitysfarkkuja, mutta sen jälkeen... No onhan noita aika kasa.

Ja hyvin istuvia farkkuja tasan kahdet koko kasasta, hah!

Tällä hetkellä pinosta löytyy alimmasta aloittaen

1. Cubuksen tummanharmaat jegginssit, missä olen miltei elänyt ne ostettuani lokakuussa Suomesta. Nätit, istuvat, mutta häiritsee ettei näissä ole oikeita etutaskuja, pelkät saumat.

2. Tismalleen samanlaiset jegginssit tummemmassa sinisessä värissä. Tismalleen sama koko, mutta nämä ovat selkeästi naftimmat ja suoraansanoen liian makkarankuoret. Liian pienet toistaiseksi. Sama etutaskujen varsinainen puuttuminen häiritsee, mutta ovat ihan ok vaikkapa pitkän neuleen kanssa.

3. Vaalean harmaat skinny jeansit H&M:ltä. Näitä käytin niin paljon viime kesänä, että ovat aika räjähtäneessa kunnossa ja liian venähtäneet eli liian isot.

4. Miltei käyttämättömät Cubuksen army-vihreät housut. Ostin ne juuri, kun Elsi oli syntynyt.

5. Seppälästä joskus alerekiltä 7eurolla bongaamani tekonahkahousut. Nytkin päällä. Olleet suuret suosikit, mutta hiukan liian isot nyt ja muutenkin räjähtämispisteessä.

6. H&M super skinny, super low vaaleat farkut. Täydellinen pesu ja niin tajuttoman väärän malliset mun kropalle, kuin vain olla ja voi.

7. Cubukset violetit farkut. Suoran malliset, oikea koko, istuvuus jälleen kerran huono.

8. H&M sinapinkeltaiset tregginssit. Käyttämättömät.

9. Kirpparilta aikanaan löytyneet ruudulliset H&M-puvunhousut. Ihan hauskat ja sopivat.

10. Bershkan kulutetut mid-rise farkut. Täydellinen istuvuus.

11. Penneys mustat 'farkut' polvirei'illä. Kivat, mutta istuvuus vyötäröstä huono.

12. Seppälästä myöskin alennuksesta bongatut keskisiniset farkut. Täydellinen pesu ja väri. Täysin vääränlaisen malliset minulle.

13. Cubukset valkoiset farkut. Muuten hyvät, mutta jälleen kerraan istuvuus ei optimaalinen.

14. Gina Tricotin boyfriend-farkut. Täydelliset. Ainakin kokoa liian isot :(

 Kuten listasta näkyy, mulle suurin ongelma taitaa olla löytää istuvia farkkuja. Tai siis en ole sitä itsekkään ennen hahmottanut. Mutta miten ylläoleva kuva Beyoncesta tähän liittyy? Kuva on elokuussa ostamastani People magazine Style watch-lehdestä ja tuon kuvan nähtyäni koin kunnon ahaa-elämyksen: siis noin farkkujen kuuluisi minnkin päälläni kroppani mallin puolesta näyttää!


Siis kyllä, tiedostan että olen useamman vaatekoon laulajaa isompi, mutta kropan mallini on aina ollut tiimalasi. Olen kaikki nämä vuodet ollut siinä uskossa, että mulle sopii parhaiten lantiomalliset farkut ja sellaisia yrittänyt ostaakkin. Välittömästi kuvan nähtyäni kaivoin kaikista eniten kaapista noita yläkuvan farkkuja muistuttavat Bershkan farkut ja kauluspaidan (alakuva vasemmalla) ja vau! Yht'äkkiä mun koivet näyttivät kilometrin pituisilta ja farkut istuivat täydellisesti kaikilla tavoin.

Mitä tuosta farkku/housulistastani sitten olen ottanut opikseni?

Minulle paras farkkumalli on mid-rise-farkut eli sellaiset, missä vyötärö loppuu pikkuisen navan alapuolelle.

Värilliset farkut ei ole minun juttu. Ei enää näitä huteja.

Ja tarkemmin Pinterest-tyylitaulujani tarkastelleena huomaan selkeästi, minkälaisia farkkuja tarvitsen  housukaappiini.

 Tuosta samassa Style Watch-lehdessä on tosiaan aika kattava farkkujuttu, missä näkyy muutama minuakin miellyttävä malli. Aikaisemmin mainitsinkin jaottelevani vuoden vaatteiden puolesta muutamaan osaan. Farkkujen suhteen se menee oikeastaan syksypuoli ja kevät-kesä jaottelulla. Ja tässä lista, mitä juuri nyt haluaisin kaapistani löytyvän:

- koko vuosi: mustat pillifarkut (polvireiät tällä hetkellä miellyttävät)
- koko vuosi: mustat cropatut 'puvunhousut'
- koko vuosi: keskisiniset pillifarkut mahdollisesti kulutuksilla (täydellinen väri tuossa minun kuvien kollaasin keskimmäisessä kuvassa)

- syksy: mustat nahkahousut/tekonahkahousut
- syksy: tummanharmaat pillifarkut (voivat olla myös haalistuneet mustat)
- syksy: tumman tummansiniset, tasaväriset pillifarkut

- kevät-kesä vaaleat boyfriend-farkut cropatulla lahkeella.
- kevät-kesä vaaleat pillifarkut kulutuksilla
- kevät-kesä valkoiset farkut (mieluiten polvikulutksilla)
kevät-kesä vaaleanharmaat pillifarkut
(- kevät-kesä vaaleat pellavahousut)

Aika lista, mutta tuo olisi minulle se täydellinen farkkulista.


Kaikkihan tuosta omasta pinostani löytyvätkin, paitsi tummansiniset pillifarkut ja mustat puvunhousut, mutta tosiaan jokaikisessä farkkuparissa on jotain vikana. Nuo täydellisesti istuvat Bershkan kulutetut farkut ostin viime kesänä Dublinista alesta, koska olin juuri vaaleansinisiä kulutettuja farkkuja haaveillut kesäksi. Ne ei missään vaiheessa olleet ihan just sitä mitä etsin, sillä nuo kulutukset ovat minun silmään turhan roisit. Nykyään ne ovat jo ammottavia aukkoja ja en koen oloani kovin mukavaksi nuo päällä muun kuin sen moneen kertaan mainitsemani istuvuuden takia.

Tuo mid-rise malli onkin sitten hiukkasen vaikeampi metsästää ja tuntuu, että minulle täydelliset pillifarkut löytyvät espanjalaismerkkien valikoimista (Bershka, Zara, Mango jne.). Ko. kauppoja ei löydy lähimpänä kuin parin tunnin ajomatkan päässä (Zara) ja Dublinissa sitten loput. Olen kuullut, että Topshopissa on hyvät farkut myöskin ja se kyllä löytyy Galwaysta eli ehkä ensi kerralla suuntaan sinne.

 Muiden olemassa olevien farkkujen kanssa voi toistaiseksi elää istuvuudenkin kannalta, mutta 'akuutilla' ostoslistalla on vaalean boyfriend-farkut. Nuo oikeanpuoleiset SJP:n päällä näkyvät on aika täydelliset ja samoin nämä jo minulta löytyvät. Mutta nuo mun omat ovat vain liian isot. Ei siitä mihinkään pääse. Ilman vyötä tippuvat päältä ja vyön kanssa näyttävät kiinnikurotulta säkiltä.

Koska toivon pienenemisen jatkuvan, en malttaisi farkkuihin laittaa nyt kovin paljon rahaa kiinni, koska pienenemistavoitteena on päästä sellaiseen hyvään kokoon, missä pysyn lopunikäni. Että voisi ostaa farkkuja jotka käyvät vuosikauden koon puolesta ja samalla toimisivat hyvänä indikaattorina vaa'an sijaan, missä mennään painon puolesta.

Näistä vaaleista löysemmistä farkuista en siltikään saa ajatuksiani pois ja ne löytyvätkin jokatoisesta kuvasta Pinterest tammi-huhtikuu listalta ja kesälistalta. Luulen itseasiassa, että just nyt pärjäisin kaksilla farkuilla vaikka kuinka pitkään. Mustilla ja näillä vaaleilla.

Yhdet jo Asosin aleista tilasinkin ja ne tuli tänään:


Joo-o. En oikein siis taida tajuta tätä omaa kokoani nytten. Palutukseen siis lähtevät, nuokin tippuu päältä :D Sinänsä malli shrunken boyfriend jeans oli tosi tosi kiva ja toisaalta nuo kulutukset on just siinä rajamailla mun mielestä, että ovatko mauttomat. Tuon oman listani farkut, joissa lukee kulutuksilla, tykkäisin siis hyvin minimaalisilla polvikulutuksilla. Kaikki nuo repaileiset jättirei'ät on aika kauheita. Olen tässä asiassa ehdottoman kranttu ja esim. nuo SJP:n kuvan vasemmalla puolella olevassa kuvassa löytyvät kulutetut farkut on ihan kauheat mun silmiin.


Uusimmassa britti-Voguessa jo meinataan pillifarkut haudata kokonaan, kunnon vanhanaikaisten farmarihousujen tieltä. Joustamattomat, kestävät viisnollaykkös-tyyliset farkut siis tekevät kovasti tuloaan. Onhan noita mom jeanseja jo kovasti kaupoissakin näkynyt. Omasta mielestäni ne sopivat vain langanlaihoille ja esim. itseni päällä tällä fysiikalla en voisi niitä kuvitellakkaan :D

Eli siis yhteenvetona, farkkurintamalla löytyy aika selvät sävelet ja taidan pakata tuosta kasasta nyt useamman parit odottamaan edelleen kierrätystä (kirppistä taikka hyväntekeväisyyttä) ja keskityn a) laihtumaan ja kiinteytymään ja b) löytämään ne täydelliset vaaleat löysät farkut tähän kevääseen.
Sitten kohdan a) toteutuessa voin ruveta metsästämään noita täydellisesti istuvia pareja tuon koko vuoden listan mukaan.

Osa yksi vaatekaappini yleiskatsauksesta ja karsinnasta suoritettu √

Ja nyt takaisin maanpinnalle vaatevuoren takaa ja illallisenlaittopuuhiin :)
Nähdään taas ja toivottavasti tästä on jollekkulle muullekkin, kuin vain itselleni, iloa ja inspiraatiota.
Sara xxx

6 kommenttia on "Minun vaatekaappini: farkut ja housut."
  1. Mielenkiintoinen postaus! Mullakin on housuja vaikka millä mitalla. Ja joukosta löytyy todellakin niitä huonosti istuvia! Tällä hetkellä mun suosikkeja on harmaat pillifarkut, farkkujegginssit ( ihanan joustavat ja sopivasti kulutetut). Lisäksi on yhdet boyfriendit mutta istuvuus ei ehkä ole paras. Niin ja Lolan rentoiluhousut on myös suosikkilistalla. Itse ostan tosi paljon housuja kirppikseltä, Kappahlissa ja Lindexillä on myös kivoja. Tämä vinkiksi kun suuntaat Suomeen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lindexillä onkin ollut laadukkaita farkkuja ja saisi niitä itseasiassa tilattua myös tänne netistä, mutta en taida enää uskaltaa sovittamatta tilailla, kun tuon koon kanssa on niin arpomista :D

      Poista
  2. Minä kuulun siihen kastiin, joka omistaa tasan yhden farkut. Ja kun ne kuluvat puhki, ostan samaa mallia uudet. Käytän vain ja ainoastaan mustia pillifarkkuja, tummansiniset eivät tähän asti ole tulleet kysymykseenkään. Tällä hetkellä on pieni laihdutusprokkis menossa, joten ehkä sen jälkeen uskaltaudun ottamaan väriä sinnekin osastolle. Ja olen niin samaa mieltä, nuo kasarifarkut sopivat vain todella laihoille gasellisäärille, joten skippaan ne suosiolla! :D

    hanna
    www.hannamariav.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedätkö mulla oli ennen sama, että oli vain yhdet farkut kerralla ja sitten käytin niitä siihen asti, että menivät puhki. Juuri eilen näitä viikkaillessani pistin merkille, että kaikki farkut olivat aika hyvässä kunnossa varmaan juuri sen takia, että olen käyttänyt useampia vuorotellen. Ehkäpä sitten itsekkin, jos ja kun toivottavasti housukoko tästä vähän pienenee, uskallan ostaa laadukkaamman merkkisiä farkkuja. Toisaalta tuola Gina Tricotilla oli mun mielestä tosi hyvät farkkuvalikoimat.

      Poista
  3. Hei tää oli tosi mielenkiintoinen postaus! Sai pohdiskelemaan omiakin farkkuja ja mun suhdetta niihin. Tajusin myös jossain vaiheessa, että tuppaan hankkimaan liian matalavyötäröisiä farkkuja (ilmankos ei tuntunut hyvältä niissä). Nyt oon viimein päässyt niistä eroon ja keskittynyt korkeavyötäröisempiin ja onnistunutkin hommaamaan yhdet täydelliset (ne yhdet Crockerin siniset, joita muistaakseni tuolla mun blogin puolella ihastelitkin kerran) ja sit yhdet mustat melkein täydelliset (Bik bokista). Mutta siis, mitä tällä metrikommentilla yritän sanoa, niin oikein istuvat farkut tekee ihmeitä fiilikselle ja itsetunnolle, mutta niitä tuntuu olevan pirun vaikeaa löytää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo viimeinen virke on niin totta! Ja näiden nettikauppahapuiluiden kautta olen tullut siihen tulokseen, että ei aita kuin käydä livekaupoilla ja kokeilla vaikka miljoonaa eri paria :))

      Poista

Kiitos, jos kommentoit. Olet huippu!