Meatfree monday: hiukan terveellisempi avocadopasta.

13.6.2016
Jatkan yksinpuheluita. Tänään aiheena vihdoinkin taas uusi ruokainspis-ohje. Monen suosikki avocadopasta on ollut hullun suosittu alusta asti, mutta minä en koskaan erityisemmin alkuperäisestä reseptistä välittänyt. Turhan raskas, täynnä suolaa, missä proteiini? ja lehtipersijaa paremmin mietin sopivaksi yrtiksi korianteria. Sitten luin saatumalta tämän blogipostin ja koin ahaa-elämyksen avocadon käytöstä kesäkurpitsapastan kaverina. Kesäkurpitsapastaa olen kyllä tehnyt usein joko kokonaan lisukkeeksi taikka täysjyväpastan mukaan, mutta yleensä olen nopskasti paistanut sen pannulla. Täysin raakana kesäkurpitsa olikin hurjan kiva tässä ruokaohjeessa.

((pahoittelen tässä vaiheessa varmaan maailman huonoimpia kuvia tekstin jatkeena, kun ne ovat itse ruoanlaittotilaneessa yhdellä kädellä lätkäisty. tarkennukset vähän miten sattuu, mutta kai tärkeimmästä saa käsityksen))

Eli tarvitset pari purkkia kik-herneitä ja kurkumaa niiden maustamiseen, kesäkurpitsan, pari kolme avocadoa, yhden limetin, tuoretta korianteria, pinjansiemeniä, parmesaania ja oliiviöljyä. Lapsille lisäsin myös sitä täysjyväpastaa, itse söin aterian karppina. Mielestäni tästä tuli ruokaa n. neljälle henkilölle, joskin kesäkurpitsoja olisi saanut olla kaksi, jos pasta jää kokonaan kaikilta pois.

Elikkä ensiksi käytin kik-herneet kuumalla pannulla huuhtelun jälkeen ja maustoin tässä vaiheessa kurkumalla (n. pari teelusikallista) ja niiden päälle olisi voinut hiukan viskata ruususuolaa. Itse yritin lasten takia jättää suolat minimiin ja suolaisuutta tuli tarpeeksi parmesanista. Kik-herneet saavat paistua pannulla sen hetken, että pinta lähtee vähän halkeilemaan.

Sen kaveriksi tein yhdestä kesäkurpitsasta pastaa spiralizerilla. Mun oma on sellainen kynänterottimen mallinen ja tosi näppärä. Tämä näkyy olevan tismalleen sama.

Pilppusin mukaan huoneenlämpöiset avocadot ja sitten kastikkeen kimppuun. Paras ystäväni ruoanlaitossa on edelleen tuo pikkuinen tehari, millä teen milloin mitäkin raastetta taikka kastiketta. Tässä tapauksessa heitin sinne puoli punttia korianteria, yhden limetin mehut ja reilun tujauksen oliiviöljyä ja mustapippuria. Sit vain surrurr ja kastike pasta-annoksen päälle. Korianterit voi toki hienontaa veitsellä ja muut nesteen kaataa päälle. Meidän muksuista muutamalla on joku ongelma lehtien kanssa ruoassa ja siksi usein rucolat, pinaatit ja yrtit pääsevät teharilla vaikkapa porkkanaraasteen mukaan. Mutta palataampa takaisin tähän reseptiin :)

Pinjansiemenet itseasiassa paahdoin ennen kik-herneitä, koska niiden paahtaminen kannattaa aloittaa kylmällä pannulla etteivät pala. Ne ja parmesaani viimeistelevät annoksen. Ja parmesaania tosiaan voi tässä vaiheessa lisätä oman maun mukaan. Sen sijaan lehmänmaidottomille sopisi se pecorino taikka vaikka vanha mancego-juusto.

Sit vain koko helahoito huolellisesti sekaisin ja lautaselle.

Mun juuri tuolla syömiskerralla teki aivan älyttömästi mieli punasipulia ja pilppusin sitä mukaan, mutta se ei nyt aivan täydellisesti sopinut tähän mukaan. Kevätsipuli olisi parempi. Toisaalta kirsikkatomaatitkin taikka porkkana pienittynä olisivat maistuneet herkulliselta tässä mukana. Ensikerralla sitten :)

Lapset söivät omansa sillä täysjyväpastalla höystettynä suurin mielihaluin ja tuota kesäkurpitsaa taidan raakana ruveta tunkemaan jokaisen spagetin mukaan. Nythän se alkaa olla pikkuhiljaa ihan älyhalpaa kaupoissakin.

Täytyypä muuten sano, että tuolla Londoner-blogillakin oli arkistoissa ihan kunnon avocado spagetti ja eipä se nyt siis taida niin originelli idea alunperinkään olla. Että ihan hyvillä mielin teen tämän oman version :) Mut kokeilkaa, ihan mahtavaa kesäruokaa ja ei tosiaan yhtään niin raskasta, kuin kunnon pastan kera :)

Kuulemisiin, Sara xxx


7 kommenttia on "Meatfree monday: hiukan terveellisempi avocadopasta."
  1. Näyttääpä hyvältä!! Mulla ei itselläni tee mieli pastaa ollenkaan, mutta lapset tykkäis. Tosi hyvä resepti, kun voi itse syödä samaa ja lapsille laittaa myös sitä pastaa lisäksi :) Sun ruokajutut on kyllä aina niin inspiroivia, en vain osaa samalla tavalla keksiä uusia ruokia. Sitten sitä tekee vain niitä samoja, kun pää lyö tyhjää....
    Niina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha tämä on tämä mun kokeileva keittiö, mistä onnistuneet jää mukaan repertuaariin :) mut joo just hyvä ettei tarvitse tehdä montaa eri ruokaa :)

      Poista
  2. Nam, täytyy ehdottomasti joskus kokeilla. Paitsi korianteria, sitä en kokeile :D
    Hih, tein eilen avocado-pekoni carbonaran, meni ehkä vähän erilailla kuin tämä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainiin sulla oli korianteriongelma :D koklaa vaikka sitten basilikaa. Avocadoa carbonaraan, siinäpä yhdistelmä, mitä en ehkä olisi itse keksinyt :) mä haaveilen tehdä sellaisia videoita, missä toi meidän keittiömestari vierailevana näyttäisi vinkkejä ruoanlaittoon, mut toistaiseksi mun editointitaidot on niin ruosteessa ettei ole vielä ajankohtaista :D

      Poista
  3. Sun reseptit on niin parhaita! Moni blogistasi bongattu resepti on päässyt arkiruokiemme joukkoon kuten tänään oleva vihreälinssi-inspiraatio.

    Tääkin respeti vaikuttaa niin täydelliseltä. Haluisin päästä heti kokeilemaan, mutta multa puuttuu toi ihme spiralizer-härpäke :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Raastamallakin saa "pastaa" taisitten juustohöylällä pitkiä soiroja, mitkä pilppuaa pituussuunnassa tagliatelleksi :) kiva kuulla, että tykkäät vaikka mun respetit onkin aina "pari, loraus, muutama, hyppynen" :D ❤️

      Poista
    2. Tiiätkös mitä, mä oon alkanut ymmärtämään noita epämääräisiä määreitä :D Se vaan vaatii, että pohjalla on jonkinverran enemmän ruoanlaittokokemusta kuin silloin jokunen vuosi sitten ;)

      Poista

Kiitos, jos kommentoit. Olet huippu!