Pieni pikatreeni-vinkki ja kuntoilusta lomalla.

27.7.2016
Heippa, tämä kirjoitus antoi vähän odotuttaa itseään, sillä oli päättänyt tehdä tämän kunhan olin saanut tehtyä tämän viikon jalkatreenin. Jota en siis jaksanut/saanut aikaiseksi tehdä eilen, mutta tänään oli ihan pakko. Tiesin jo, että tästä useamman päivän tauosta alkaisi muodostua vähän liian helppo tapa taas lipsua kokonaan...

Eli joo jumpat ovat kyllä olleet mukana tässä lomalla, mutta vähän kyllä kieltämättä motivaatiota on syönyt normaalin kotirytmin puutos. Ja jotenkin esim. on vaikea kadota kehonpainotreenien lisäksi vielä jokatoinen päivä tunnin kävelylle, kun vanhempani ovat muutenkin vahtineet lapsia, että pääsisin treffaamaan kavereita jne. Varsinaisista kävelyistä olen siis luopunut miltei kokonaan ja se on ihan ok. Kävely on mun mielestä muutenkin sen verran tylsää ilman musiikki ja koiraa, että ilmielin olen sen skipannut. Sen sijaan olen yrittänyt mahduttaa mukaan enemmän ihan intervalli-juoksua taikka siis HIIT treeniä, mitä on näillä lämpöisillä keleillä ollut aika ihana lähteä pinkomaan vasta iltasella lasten mentyä nukkumaan. Siitäpä siis vinkkinikin, jos fiilis on, että jotain pitäisi tehdä, mutta aikaa ei paljon jaksa uhrata. Taikka sitten haluaisi lähteä kuntoa kohottamaan, mutta ei oikein tiedä miten? HIIT-treeniä kun voi tehdä täysin oman maksimijaksamisen mukaan. En minäkään kovin loistava pikajuoksia ole, mutta tärkeintä on se, että pinkoo omilla maksimivoimillaan.

iPhonelle ja Androidille löytyy appi nimeltä Gymboss, mihin voi valmiiden pohjien lisäksi luoda omia timereitaan. kayla-treeneihin kuuluu viikottain 10-14 minuutit intervallitreeni ja olen hiljattain siirtynyt tuohon 14 minuutin eli 14 intervallin juoksemiseen. 10 minuutissakin saa kuulkaa hien pintaan eli sillä on todella hyvä aloitella.


Sit vain 30 sekuntia pingotaan kuin viimeistä päivää ja ajastimen piipatessa pysäytellään joko täysin taikka kävelyyn 30 sekuntia. Ja sit taas pikajuoksua 30 sekuntia, taukoa 30 sekuntia ja niin edelleen.

Jos vain paikat kestää, mutta aika on kortilla, tämä on vallan mainio keino edes tehdä jotakin. Ja toki juoksun sijaan kuntopyörä, crosstrainer taikkavaikka uima-altaassa vinhasti potkiminenkin (<-kokeiltu tämäkin) toimii. HIIT treenin synnyttämä rasvanpoltto jatkuu jopa 24 tuntia.

Olen siis nyt periaatteessa edennyt Kaylaviikkojen mukaan, mutta nyt tässä oli viiden päivän jumppatauko, vaikka kävin nämä juoksut tekemässäkin. Treeni on täällä Suomessa kulkenut äääärimmäisen tahmeasti. Tiedä sitten olenko niin lomamoodissa taikka normaalista poikkeva ruokavaliokin vaikuttaa? Normisti en syö leipää juurikaan ja yritän huolehtia proteiinin saannista jokaisella välipalalla ja aterialla ja täällä olen syönyt vähän sitä sun tätä ja mitä vain nenän eteen joku muu laittaa. Siis mitä luksusta etteivät ruokatarjoilut ole 24/7 minun kontollani! Eh ja kerran vuoteen voipi syödä myös Hesburgerin kasvishampurilaisen :D

Entäs miten sitten se sokeri? No ei varmaan ole vaikea arvata, vaikka startti olikin todella hyvä. En vain kertakaikkisesti kehdannut kieltäytyä, kun sukulaiset olivat vartavasten meitä varten leiponeet ja laittaneet tarjolle piirakkaa ja pullaa. Ihan eriasia kieltäytyä kaupan keksistä, kuin jonkun erityisesti sinua varten leipomastaan korvapuustista. No slippery slope, itseni tiesinkin, sitten oli helppo sanoa jees myös silloin, kun olisi aivan hyvin voinut esim. oman äidin leipomasta piirakasta kieltäytyä. 

Toisaalta itsehän tämän rajoitteen itselleni asetin ja niinpä päätin, että kohtuudella voi vähän Suomiherkkuja syödäkkin. Mopo ei tosiaan ole lähtenyt käsistä, mutta joitain lemppareimpia herkkuja olen maistellut. Hiilaripainotteinen ruoka muutenkin on tehnyt vähän pyöreämmän masunseudun, mutta näitä voipi sitten normirytmiin palatessa tiputella. Ihan ilolla odotan omien kokkausteni ja treenirytmien pariin palaamista.

Parasta silti kenties tässä lomassa hyvinvoinnin kannalta ovat olleet riittävät yöunet! Siis voi jessus, miten voikaan vaikuttaa, että olen vihdoinkin saanut nukuttua viimeisen 6 vuoden univelkoja veks. Äitini rakas on herännyt joka aamu lasten kanssa ja koska nukun Elsi kainalossa, ei ole öisin tarvinnut herätä kertaakaan (yleensä joudun hakemaan hänet meidän väliin miltei jokainen yö) ja vähän jo pelkäsin etten edes enää kykene rikkomattomiin yöuniin. No kykenen ja voi pojat kykenenkin... :D 

Että vähän 50/50 olo: levännyt keho ja mieli, semisti kulkeneet treeni ja ei niin nappiin osunut ruokavalio. Mites teillä muilla kesälomalaisilla; treenaatteko ja huolehditteko ruokavaliosta myös loma-aikoina?

Mä meinaan kyllä näihin viimeisiin päiviin vielä mahduttaa kahdet jumpat ja juoksupinkomiset, koska tämänpäiväisen helletappotreenin jälkeen on aivat taivaallinen olo :) Sara xxx



6 kommenttia on "Pieni pikatreeni-vinkki ja kuntoilusta lomalla."
  1. Mä olen kans syönyt miten sattuu koko loman ja tunnen voivani aika paksusti..ja nämä helteet vielä lisää turvotusta! Mut ei ressata, paluu arkeen ja ruotuun koittaa kyllä, nyt naatitaan kun voidaan. 😀 Hauskaa loppulomaa teille! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivotavasti teidänkin loma on sujunut hyvin ❤️ Ja sitä mä just mietin, että kotona näitä ehtii sitten taas miettiä. Ei tarvitse olla niin ryppyotsainen :))

      Poista
  2. Nämä helteet vaikuttavat ruokavalioon ja myös treenamiseen. Onneksi tosiaan jumpata/juosta voi illalla, jolloin on jo viileämpää. Syöminen on ollut vähän haastavaa nyt kuumilla keleillä, olen syönyt aivan liian vähän eikä mikään oikein maistu. Sen vuoksi juoksukaan ei kulje, mutta lihaskuntojumpat onneksi onnistuvat kuitenkin. Ja lomalla saa ottaakin rennommin :)
    Niina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe vain vähän petollinen tällainen 3,5viikon loma :D nyt on kyllä parempi fiilis, kun on tullut tehtyä treeniä ja onneksi tänään helteetkään eivät tehneet oloa niin tukalaksi. Tästä on hyvä jatkaa :)

      Poista
  3. Mä treenaan, eli juoksen siinä missä muutoinkin... Tai no, ehkäpä kerran vähemmän viikossa mitä normaalisti, mutta toisaalta mökillä tulee tehtyä muunlaisia ruumiillisia hommia. Mun mielstäni lomalla juuri parasta on se, että on aikaa liikkua. Nautin ulkomaanreissuillakin aamulenkeistäni ihan suunnattomasti :)
    Rose

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo siis tietyllä tavalla lomahan on mitä parasta treniaikaa, mutta toisaalta huomaan tarvitsevani ympärille sen arkirutiinin. Ja mun mies niin saumattomasti päästää mut treenailemaan ennalta sovittuihin aikoihin, että sekin helpottaa ettei tarvitse miettiä voiko mennä. No eipä tässä montaa päivää lomaa olekkaan enää jäljellä :)

      Poista

Kiitos, jos kommentoit. Olet huippu!