Buddha bowl-kulho aina melkein valmiina!

29.8.2017
Reseptejä taas toivottu kovasti taikka siis näitä ruokaideoita. Instan storiesissa olenkin hehkuttanut hurahtamistani riisirulliin, mutta niistä kirjoitan sitten, kun paikallistan täältä Killarneysta riisipapereita. Tänään sitten kyseessä mun perinteinen ruokapostaus, kun laittelen ja olen jo melkein tunkemassa haarukkaa sekaan ja sit välähtää, että hei tästähän voisi blogiinkin kirjoitella :D Äkkiä kamera esille ja äsh, miten klosiintunut tuo lautanenkin on...

Sisältö on silti tärkeintä:

Mä voisin elää tällaisella ruoalla aina ja ikuisesti! Usein mun lounaat noudattelevatkin tällaista linjaa ja meidän lapset syövät myös tällaisia Buddha bowl-salaatteja mielellään. 

Sunnuntaisin, kun preppaan ruokaa, yleensä keittelen sellaisia juttuja jääkaappiin, mistä voi helposti koostaa lounaita ja lämmittämistä ei juuri tarvitse. Meal prepping onkin fitness-piireissä ihan tavisjuttu, mutta itse tykkään valmistella vain sellaisia, missä ei ruokien ravintoarvot kärsi säilytyksessä. Plus näistä jutuista voi sitten eri lisukkeilla koota hyvinkin erilaisia ruokia.

Nyt ihan uutena mulle on tullut riisin keittäminen. I know, täähän on ihan perus, mutta jostain syystä meillä ei oikein ikinä olla riisiä syöty. Olisikohan juontanut siitä, että joku Fionn ei siitä pienempänä välittänyt siitä ja mäkään en juuri, niin ei tullut käytettyä. Nyt kesällä mun vanhemmilla lapset taas söi tosi hyvällä ruokahalulla sitä ja siksi ostin täysjyväriisiä kotiinkin, kun paikallisessa Lidlissä oli joku luomuruoka-kamppis. Papujahan meillä syödään paljon jokatapauksessa ja vasta viimeaikoina olen perehtynyt vielä tarkemmin proteiinin ja erityisesti tärkeiden aminohappojen saantiin ja pavuillehan tietysti täydentävä ja paras kaveri on juurikin riisi. Siksi tämä keittely on nyt tullut  melkein viikottaiseksi. 

Keitän riisin yleensä pikkuisessa määrässä natriumglutamaatitonta kasvisliemijauhetta ja se säilyy hyvin kylmässä kolmisen päivää nyt ainakin. 

Nämä Buddha bowlit on siis tällaisia ruokaisia salaatteja ja tällä kertaa riisin kaveriksi päätyi paahdettua bataattia (minkä niinikään valmistan sunnuntaina aina, kuutioituna 200 asteessa puolisen tuntia), avocadoa, höyrytettyä parsakaalia, kirsikkatomaatteja, kikherneitä nopskasti paistettuna kurkuman kera ja paahdettuja siemeniä, mitä myöskin paahdan aina ison satsin sunnuntaisin. Lapset tykkää näistä välipalana ja sitten niitä ripotellaan vähän ruoan kuin ruoan päälle pitkin viikkoa. Auringonkukansiemenet ja kurpitsansiemenet on luomulaatuisinakin yleensä aika edullisia ja näissä on mahtavat ravintoarvot. Miehillehän varsinkin suositellaan kurpitsansiemeniä ;)

Mun olisi ihan hirmuisesti tehnyt mieli mustapapuja, mutta täältä ei saa niitä pahvitötsässä ja tölkeistä en yleensä tykkää ruokaa tehdä. Hehe te voitte muuten nyt syödä vaiks ihan näitä samaisia Tescon luomu-kikherneitä, mitä mä ostan, kun niitä näytti Prismoissa ja S-marketeissa olevan :D Mut joo mustapavut toimisi kivasti kanssa riisin ja avocadon kanssa ja sit vaikka paprikaa ja ituja ja rucolaa. Myös kideypapuja meillä käytetään paljon ja riisin sijaan saatan kyllä keittää samalla tavalla quinoaa jääkaappiin erilaisten ruokien lisukkeeksi. 


Tällainen ruokahan on esimerkiksi töihin evääksi tosi kätsy ja maistuu hyvältä jääkaappikylmänäkin. Vähän, kun jaksaa just sunnuntaina vaikka nähdä vaivaa saa edullista ja terveellistä ja ennenkaikkea helppoa syötävää. Olen kyllä tyytyväinen, että meidän lapset kanssa tykkää näistä helpoista ja ravinnerikkaista sekoituksista, mutta vielä olen vähän kerännyt rohkeutta laittaa heille kouluevääksi näitä lusikoitavia hommeleita. Pitäisi taas kertakaikkisesti orientoitua tuohon koulueväiden laittamiseen x3. Missähän ne lounaspussit ja pullot muuten mahtaa olla...?

Jep, mutta yritän tosiaan paikallistaa riisipaperit ja kertoilen niistä sitten vaikka videon muodossa! kivaa viikkoa teille ja kuullaan taas pian :)
Post Comment
Lähetä kommentti

Kiitos, jos kommentoit. Olet huippu!