Mitä neuloin tänä kesänä osa 1.

20.8.2017
Kun maailma on välillä kova ja ahdistava, on parasta sukeltaa hetkeksi pois pehmoisten lankojen ja neuleiden maailmaan vai mitä? Neulominen on samalla niin terapeuttista, kuin palkitsevaakin - työtulos syntyy ja rakentuu silmukka silmukalta. 

En ole mikään maailman paras neuloja, käsialani on aika löysää ja välillä tulen ihan hulluksi neuleohjeiden kanssa, kun en - vain - tajua, mutta sitten kun jossain klikkaa ja pääsenkin purkamisten jälkeen eteenpäin, se vasta onkin voitonriemuinen hetki :)

Tällä hetkellä laatikossa odotaa mitä ihanin ja pehmoisin vaaleanharmaa Dropsin Air baby alpaca & merino wool-mix sitä täydellistä neuleohjetta, mistä kutoa itselleni raglanhihainen perusneule. 

Sitä ohjetta etsiskellessä olen toki kutonut muutamat jutut tarpeeseen Elsille, mitkä ajattelin nyt omina postauksinaan esitellä täällä blogissa :) Ensimmäisenä on tämä Paelas.com Softis jakke.

Periaatteessa simppelin neuletakin juju on nuo palmikoinnit ja vaikka ohjeessa kehotettiin käyttämään ohkaisempaa alpacaa taikka merinoa, minä kudoin tämän ihan tarkoituksella isommilla puikoilla paksummasta Hjerte garnin Incawool-langasta. Halusin, että neuletakista tulee enemmän jakkumainen. Myöskin ohjeessa neuvotaan jättämään hihat ja helma ns. 3/4-pituseksi, mutta kudoin ne täyspitkiksi, että takkia voi vielä käyttää ainakin ensi kesänä ja jopa ehkä senkin jälkeen, just kropattuna versiona.

(Elsin mekko second hand H&M, sukat ikivanhat Mini dressing)

Mä niin tykkään tällaisista vähän rosoisista itseneulotuista jutuista keveiden kesämekkojen kaverina, mutta vähän neulomisinnostusta toppuuttelen, koska eihän näitä erilaisia neuleita nyt ihan kamalasti tarvita, vaikka ihania ovatkin. Tuolta Paelasista voisin neuloa melkein kaiken!

Ohjeet englanniksi ovat melko selkeitä, mutta nyt luulen, että palmikoiden yhdessä vaiheessa oli saatunut joku käännöskukkanen, koska yhdessä kavennusrivissä ei ollut sitten mitään järkeä. Tuskastuttavasti purkasin ja neuloin varmaan sata kertaa, tiirasin instagramista #softisjakke tägäiltyjä kuvia ja lopulta sitten vain neuloin vähän oman pääni mukaan tuon rivin ja onneksi se tuolla palmikon alapäässä vähän hukkuu itseensä ja yleisilme on kuitenkin onnistunut.

Tämän neulomiseen meni mulla varmaan parisen viikkoa, joskaan en ehtinyt hirmuisen täyspainoisesti keskittymään työhön, kun oli samoja aikoja, kun aloitin nuo lastenhoitohommat. Tykkään kyllä, kun neuletyön kanssa pääseen oikeiin hyvään vireeseen ja en malttaisi sitä edes hetkeksikään laskea käsistäni :)

Itseasiassa tykkään hirmuisesti neuloa juuri kesällä, kun omat lapset leikkii pihalla. Siinä on helppo samalla pitää heitä silmällä ja nautiskella auringosta. Ja onpahan sitten syksyyn mennessä lämmintä päälle :) Toisaalta syksyllä kutomisessa on myös se oma hohtonsa ja tunnelmansa. Elisa kertoi jo alottaneensa syysneulonnat, onko sielä lukijoissa muita, ketkä innostuvat neulomisesta ilmojen kylmetessä?

Vitsit tulipas tässä vastaan nämä kuvat viimevuodelta ja kamala ikävä tuonne Connemaran rannoille <3 Ja kuinka pieni ja palleroinen Elsi oli! Tekisi ihan hirmuisesti mieli leikata hänelle taas otsatukka, mitä ollaan kyllä nyt jo aika kauan kasvateltu pois. Tytöllä ei itsellä ole vissiin mitään mielipidettä asiaan, mutta sen takia tässä kasvateltiin, kun nuo hiukset menevät niin kovin kikkaraksi kosteudesta. Otsis kyllä sopii hänelle niiiin hyvin. 

Mutta nyt voikaa hyvin ja nautinnollista sunnuntaita <3 Vaikka maailman pahuudet varmasti painavat meidän kaikkien sydäntä, yritetään pysyä valoisalla puolella ja arvostaa näitä kaikki elämän pieniä suuria kauniita asioita jookos <3
4 kommenttia on "Mitä neuloin tänä kesänä osa 1."
  1. Voi kun kaunis villatakki! Olen yrittänyt pariinkin otteeseen opetella neulomaan kaulahuivia vaikeampia, mutta ei vaan ota onnistuakseen. Virkkaaminen on toinen juttu. Yksi koukku pysyy helpommin kädessä ja ohjeetkin ovat omaan järkeen käyviä. Meillä kanssa kuopuksella (joka on aika samoja ikiä Elsin kanssa) on aivan ihanat kiharat. Kiinni ei anna koskaan laittaa ja kun kysyin kasvaneeseen otsikseen laitetaanko pinni vai leikataanko, niin vastaus oli leikataan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja pääasia lienee, että meidän neiti myös tykkää kovasti tuosta ☺️
      Mä alan myös kääntymään sen puomeen, että otsis leikataan, mutta täytyypi vielä kysyä mieheltä mielipidettä asiaan ☺️

      Poista
  2. Aivan ihana neule ♥
    Jotenkin just toi yksinkertaisuus vs palmikot ja sitten vielä jakkumaisuus!
    Ihan tosi täydellinen!

    Mä yritin neuloa yhtä takkia, mutta ei siitä (vieläkään) ole tullut mitään. Tilanne on nyt se, että takki on tiputettu puikoilta ja puikot toisessa käytössä :D Pitäisi joko purkaa tai nostaa uudestaan puikoille. Onni onnettomuudessa aloitin aikoinaan reilumman koon ja olin kaukaa viisas :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh mulla taas oli puikoilla Elsille todi söpön kanervanvärinen neuletakki, mutta hukkasin ohjeen ja päädyin purkamaan koko jutun. Pitäisi keksiä joku muu syyshommeli noista langoista 😂

      Poista

Kiitos, jos kommentoit. Olet huippu!